خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

«یقه سفیدها»؛ یک کمدی که به مسائل جامعه می پردازد

«یقه سفیدها» آخرین فیلم شهرام مسلخی، فیلمی در ژانرکمدی است و کارگردان کمدی موقعیت را به عنوان دستاویز داستانی خود برگزیده تا از این طریق بتواند به موضوعات اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا کند.

  شهرام مسلخی که در سی و سومین جشنواره‌ فیلم فجر با فیلم «عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» به عنوان کارگردان جوان حضور داشت و به عنوان جوان‌ترین کارگردان فجر شناخته شده بود، سال ۹٨ و پس از پنج سال در قامت تهیه‌کننده فیلم «پدران» سالم صلواتی در بخش نگاه نو در جشنواره سی و هشتم فجر شرکت کرد. او سال ۹۹ با فیلم سینمایی «یقه سفیدها» در مقام تهیه‌کننده و کارگردان در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر شرکت کرد. تهیه‌کننده‌/کارگردانی که در کارنامه خود ساخت دو فیلم داستانی سینمایی «هیلانه» و «عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» را دارد، در فیلم «یقه سفیدها» بر خلاف دیگر فیلم‌هایش به سراغ  ژانری کمدی رفت و این فیلم پس از سه سال قرار است از صبح فردا روی پرده برود.

«یقه سفیدها» فیلمی در ژانرکمدی است و کارگردان کمدی موقعیت را به عنوان دستاویز داستانی خود برگزیده تا از این طریق بتواند به موضوعات اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا کند. همان‌طور که از نام فیلم پیداست «یقه سفیدها» در کنار فضای متفاوت کمدی موقعیت نقدی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در زیر متن فیلم به همراه دارد.

  افراد یقه سفید عمدتا افراد اتو کشیده‌ای هستند که کسی به این افراد برای ارتکاب به جرم شک نمی‌کند. یقه سفید می‌تواند یک شخص عادی هم باشد. مثلا می‌تواند یک شخص کارخانه‌دار ثروتمند باشد. در واقع یک بازاری دارای امکانات مادی یقه سفید محسوب می‌شود. یقه سفید می‌تواند جزو افراد ذی نفوذ باشد. یعنی یقینا این فرد دارای سمت سیاسی نیست. اما در ادبیات فعلی جهان یقه سفید را بیشتر افراد دولتی قلمداد می‌کنند. یعنی کسانی که به ترفند نیاز ندارند.

مهدی هاشمی، مهدی کوشکی، لیلا اوتادی، رضا داوودنژاد، صحرا اسداللهی، علیرضا استادی، ایمان صفا، یوسف یزدانی، آزاده نوبهار، مسعود حقی، رضا درودی، امیر عباس گودرزی، کاظم بابایی، علی یازرلو و مرتضی زارع از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در ششمین جلسه شورای صنفی نمایش بعد از بررسی درخواست‌ها و موارد مطرح شده، مقرر شد فیلم سینمایی «یقه سفیدها» به کارگردانی شهرام مسلخی از روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی «هنر شهر آفتاب شیراز» اکران خود را آغاز کند.