خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

ممنوعیت تظاهرات در جشنواره کن

جشنواره بین المللی فیلم کن هرگونه تظاهرات در اطراف محل برگزاری این فستیوال را ممنوع کرد.

  شهر کن تظاهرات در امتداد بلوار کروازت و اطراف آن در طول جشنواره فیلم کن را ممنوع کرده است.

  اتحادیه کارگری CGT، که توسط دنیس گراویل در هیئت مدیره جشنواره فیلم کن نمایندگی می‌شود، همچنان در حال تدارک یک تظاهرات بزرگ در ۲۱ ماه می است، اما این تظاهرات در امتداد بلوار کارنو، دورتر از کروازت و مقر جشنواره برگزار می‌شود.

  همچنین تجمعی از کارکنان مهمان‌نواز، از جمله کارکنان هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها، در مقابل هتل کارلتون که مهمانان معروف آن امسال شامل مارتین اسکورسیزی است در ۱۹ می از ساعت ۱ بعد از ظهر برگزار می‌شود. تا ساعت ۳ بعد از ظهر این تظاهرات، که احتمالاً شامل ضربه زدن معترضان به قابلمه‌ها برای ابراز خشم می‌شود، از نظر فنی مجاز است زیرا جلوی کارلتون یک منطقه خصوصی است.

  شهر کن و مقامات منطقه‌ای این ممنوعیت را در اکثر مناطق کن برای جلوگیری از ناآرامی‌های مدنی اجرا کردند. این کشور از ابتدای ماه مارس توسط اعتراضات گسترده به اصلاحات غیرمحبوب بازنشستگی توسط دولت فرانسه که سن بازنشستگی این کشور را افزایش داده، درهم شکسته است. 

  دنیس گراویل در واکنش به این ممنوعیت به ورایتی گفت: «این نشان دهنده نحوه کار این دولت چه در کن و چه در جاهای دیگر است». «این دولت نئونازی‌ها را که در ۶ می در قلب پاریس تظاهرات می‌کردند، مسدود نکرد، اما احکام زیادی برای ممنوعیت «کاسرولادها» (کنسرت قابلمه‌هایی که برای اعتراض به اصلاحات حقوق بازنشستگی استفاده می‌شود) صادر شده است.»

  آخرین باری که فرانسه با تظاهراتی در این مقیاس تکان خورد، در سال ۲۰۰۴ بود که صدها هزار نفر در خیابان‌های کن حاضر شدند، خشمگین از تغییرات قوانین مزایای بیکاری که توسط دولت ژاک شیراک، رئیس‌جمهور وقت، ایجاد شد.