خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

«سینما کتاب»؛ میزبان بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب

آثار سینمایی، فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب به طور رایگان اکران می‌شود.

مهدی طاهری مدیر سینما سیار انجمن سینمای جوانان ایران از اکران آثار سینمایی، فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند همزمان با برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: مجموعه سینما سیار انجمن سینمای جوانان ایران با شعار «سینمایی به وسعت ایران» همواره در تلاش است تا در موقعیت ها و فضاهای مختلفی که امکان اکران آثار سینمایی باشد اقدام نماید، اکنون هم فرصت اکران در نمایشگاه کتاب ایجاد شده که امیدواریم کتاب دوستان در کنار بازدید و خرید از نمایشگاه لحظاتی را در کنار ما به تماشا بنشینند.

وی افزود: علاقه مندان به تماشای آثار سینمای می توانند به صورت رایگان از این ظرفیت بهره مند شوند و به همین منظور هر فرد می‌تواند تا ۲ بلیط را در سایت سینما سیار به نشانی www.cinemasayar.ir مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات خواسته شده بلیط خود را رزرو کنند.

طاهری در ادامه با اشاره با فضای مناسب نمایشگاه برای اکران آثار سینمایی گفت: ظرفیت ما برای پذیرش مخاطبان اندکی محدود است و حتما باید پیش ا حضور رزرو انجام شود، هرچند در صورت وجود ظرفیت میزبان علاقه مندان حاضر در نمایشگاه هم خواهیم بود.

جدول نمایش آثار سینمایی، کوتاه و مستند در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران/ ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

نمایش فیلم مستند و بزرگداشت فرهیختگان و صنعت نشر

۱- مستند شخصیت‌نگار: روشنای زندگی (زندگی علامه محمد تقی جعفری)

۲- مستند شخصیت‌نگار: آن زمستان (زندگی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی)

۳- مستند شخصیت‌نگار: هیچ‌کس منتظرت نیست (نگاهی به زندگی زنان)

۴- مستند شخصیت‌نگار: فرزانه فروتن مدار ما (زندگی ایرج افشار، ‌شناس، مصحح و پژوهشگر)

۵- مستند شخصیت‌نگار: و اما نامبرده (زندگی محمدحسن اسلام‌پناه؛ صحاف کرمانی، مصحح و پژوهشگر)

۶-مستند شخصیت‌نگار: آثار عجم (زندگی فرصت‌الدوله شیرازی مولف آثار عجم، بحور الالحان و …)

۷- مستند شخصیت‌نگار: شازده حمام (زندگی محمدحسین پاپلی‌یزدی، جغرافی‌دان، پژوهشگر)

۸- مستند شخصیت‌نگار: هفت آسمان (زندگی نصرالله مردانی شاعر و چهره ماندگار ادبیات )

۹- مستند شخصیت‌نگار: شناسای دل (زندگی دکتر حسن انوری، سرپرست تألیف فرهنگ بزرگ سخن، مصحّح گلستان سعدی)

۱۰- مستند شخصیت‌نگار: چونان سرو (زندگی دکتر محمد علیاسلامی ندوشن، شاعر، منتقد

۱۱- مستند شخصیت‌نگار: متولد آذر (زندگی مرتضی سرهنگی چهره برگزیده هنر انقلاب و پژوهشگر پیشکسوت دفاع مقدس)

تماشای رایگان فیلم در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران

مهدی آذرپندار، رئیس انجمن سینمای جوانان ایران گفت: بعد از نمایش هر فیلم، نشست‌هایی را درباره فیلم و رابطه بین سینما و کتاب و نیز معرفی کتاب‌های مرتبط با فیلم بین کارشناسان برگزار خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مهدی آذرپندار، رئیس انجمن سینمای جوانان ایران در گفت‌وگو با ایبنا در خصوص جزئیات غرفه «سینما کتاب» در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ عنوان کرد: مجموعه انجمن سینمای جوانان به‌عنوان بزرگ‌ترین مدرسه سینمایی ایران و یکی از بزرگ‌ترین مدارس سینمایی دنیا مسلماً نمی‌تواند از مقوله کتاب و پژوهش جدا باشد. وقتی بزرگ‌ترین رویداد حوزه کتاب کشور، یعنی نمایشگاه کتاب، برگزار می‌شود انجمن سینمای جوانان هم به‌عنوان غرفه‌دار و هم به‌عنوان یک مشتری فضای کتاب، به‌خصوص در حوزه سینما، خودش را ملزم به مشارکت می‌داند.

وی افزود: امسال تفاهم‌نامه‌ای که بین انجمن سینمای جوانان و خانه کتاب شکل گرفت و اتفاق بسیار خوبی بود باعث شد ما غرفه‌ای را با عنوان «سینما کتاب» در نمایشگاه کتاب داشته باشیم. همانطور که خانه کتاب ملزم شد تا در جشنواره فیلم کوتاه تهران غرفه داشته باشد و باعث شد از فرصت‌ها و در واقع رویدادها استفاده کنیم که یک آشتی بین اهالی سینما و حوزه کتاب برقرار شود. در گذشته هم اهتمام بر این بود که حوزه اقتباس جدی گرفته شود و در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم همیشه جایزه ویژه‌ای برای اقتباس بوده است. خانه کتاب هم سال گذشته جایزه ویژه اقتباس را در بخش‌های جنبی جشنواره و در اختتامیه اهدا کرد. البته در گذشته هم این جایزه ویژه اقتباس بوده اما فراموش شده بود که خوشبختانه امسال به‌همت آقای علی رمضانی احیا شد.

آذرپندار تصریح کرد: با توجه به اینکه مجموعه انجمن سینمای جوانان انتشارات هم دارد و ما تولید کتاب هم داریم به همین جهت حضور ما در نمایشگاه کتاب کمک می‌کند بتوانیم با کسانی که در حوزه سینما و آموزش سینما فعالیت دارند ملاقات چهره‌به‌چهره حضوری داشته باشیم. در این رویداد ما می‌توانیم در مورد آخرین تحولات حوزه نشر و فیلم کوتاه گفت‌و‌گو داشته باشیم و از این فرصت برای تعامل با علاقه‌مندان حوزه کتاب و فیلم کوتاه استفاده کنیم.

مهدی آذرپندار در خصوص پخش فیلم گفت: به‌کمک ظرفیتی که سینما سیار انجمن سینمای جوانان در اختیار ما قرار داده سانس‌های مختلفی را تدارک دیده‌ایم؛ به ویژه برای فیلم‌هایی که فضای اقتباسی دارند و به‌نوعی اقتباس از واقعیت، تاریخ شفاهی یا اقتباس مشخص از یک کتاب هستند؛ برای مثال فیلم غریب که به‌طور مشخص اقتباس از چند کتاب راجع به شهید بروجردی است. در تنظیم برنامه‌های این رویداد به فیلم‌های کودک، فیلم‌های کوتاه اقتباسی، مستندهای اقتباسی و فیلم بلند توجه کرده‌ایم.

رئیس انجمن سینمای جوانان ایران در رابطه با کتاب‌های انتشارات عنوان کرد: یکی‌دو عنوان کتاب جدید داریم اما برنامه‌های رونمایی کتاب‌ها معمولاً در جشنواره فیلم کوتاه تهران اتفاق می‌افتد و نمایشگاه کتاب بیشتر محل عرضه است. در تلاشیم نویسندگان این کتاب‌ها بیایند و نشست‌های نقد و بررسی داشته باشیم. بعد از نمایش فیلم، نشست‌هایی را بین کارشناسان در مورد کتاب و فیلم و رابطه بین سینما و کتاب و نیز معرفی کتاب‌های مرتبط با فیلم برگزار خواهیم کرد. این برنامه با هدف بررسی ظرفیت‌های اقتباس و اشاره مشخص به کتابی که از آن اقتباس شده در نظر گرفته شده است.