خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

اولین فیلم «بهاره‌رهنما» قابل احترام است

نیوشا ضیغمی گفت: برای «بهاره رهنما» خوشحالم که موفق به ساخت اولین فیلم بلند داستانی‌اش در عرصه سینما شد و فیلم قابل احترامی را به سینما، خصوصا به جامعه زنان اهدا کرده است.

نیوشا ضیغمی درباره همکاری با بهاره رهنما در اولین فیلم بلند سینمایی‌اش با نام «عطر آخر اردیبهشت» که در سینمای هنر و تجربه روی پرده رفته است، گفت: فضای کاری خانم رهنما، برای کسانی که متن های پیشین او را خوانده‌اند و یا نمایش‌هایی را که از او به اجرا رفته، دیده‌اند، فضایی زنانه و به شدت جذاب است که شرایط اجتماعی زنان ایرانی به شدت درآن جاری است. تصویری ملهم از شخصیت‌هایی که در اجتماع به وفور دیده می‌شوند و فضایی از جنس درددل‌هایی که زنان دارند.

او ادامه داد: نقشی که من در این فیلم ایفا کردم، نمایشی از یک زن معمولی است که ما شاید بارها نمونه‌اش را در یک آرایشگاه‌ و یا مثلا یک باشگاه ورزشی بانوان ببینیم! زنی که خسته از فشارهای اجتماعی در هر جایگاهی، سفره دلش باز می‌شود، زنی که به وفور در طول روز با او مراوده داریم و اگر درک و دیده شود، انسانی دوست‌داشتنی است.

ضیغمی افزود: «عطر آخر اردیبهشت» نشان می‌دهد که این زن‌ها با داستان‌های متفاوت‌شان، از فضا نیامده‌اند و همه اینها خود ما هستیم! در نقش‌هایی که زندگی برای ما، بسته به شرایط چیده است و همه ما از اجبارها و تجربیات یکدیگر ناآگاه هستیم. از نظر من انسان‌ها در شرایط خاص ممکن است رفتارهای خاصی داشته باشند که برای دیگران قابل درک نیست. به همین خاطر، دسته‌بندی انسان‌ها در سفیدی یا سیاهی کار بیهوده‌ای است.

این بازیگر که دور باره برای فیلم‌های «شوریده» و «حس پنهان» نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده در این گفت‌وگو اظهار کرد: در طول این سال‌ها، همواره سینما دغدغه اصلی من بوده است و سعی کرده‌ام با توجه به شرایط مختلفی که همه بازیگران زن با آن درگیر هستند، حرفه خود را حفظ کنم و به کارم ادامه دهم.

نیوشا ضیغمی گفت: خوشحالم از اینکه سینمای ایران علیرغم تمام فشارها، کارگردان‌های زن بسیار مطرح و خوبی دارد که قابل قیاس با کارگردان‌های مرد در تمام دنیا هستند و امیدوارم که در آینده کارگردان‌های زن بیشتری به این عرصه وارد شوند و همچنین در فضایی که عمده تهیه کنندگان راغب هستند که قهرمان قصه فیلم‌شان مرد باشد، فیلم‌های مهم‌تری با موضوع زن و قهرمان‌های زن ساخته شود. در مجموع برای «بهاره رهنما» خوشحالم که موفق به ساخت اولین فیلم بلند داستانی‌اش در عرصه سینما شد و فیلم قابل احترامی را به سینما خصوصا به جامعه زنان اهدا کرده است. تجربه همکاری با این هنرمند به من ثابت کرد  فارغ از حواشی که برای ایشان در فضای مجازی ساخته شده است، او زنی بسیار باسواد، نکته سنج و پرتلاش است و امیدوارم این مسیر تازه، برایش در هر گام موفقیت‌های بیشتری را به همراه داشته باشد.

او در پایان اظهار کرد: برای کل سینما آرزو می‌کنم که حالش خوب شود، سینما در این چند سال روزگار بد و سختی را گذراند، اهالی سینما از دوران کرونا تا تعطیلی سالن‌ها و بعد، دو قطبی شدن فضای جامعه؛ به مصیبت‌های زیادی از نظر معیشت افتاد. اهالی سینما نیاز به آرامش و امنیت شغلی دارند.