خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

«فسیل» ۴۶٨ میلیارد بفروشد، رکورد تماشاگران «عقاب‌ها» را می‌شکند!

«عقاب‌ها» اگر با میانگین قیمت بلیت امسال اکران می‌شد، به گیشه افسانه‌ای ۴۶۸ میلیارد و ۳۲۷ میلیون تومانی دست می‌یافت؛ فراتر از یک آرزوی محال برای «فسیل».

«فسیل» بالأخره اولین فیلم ۱۰۰ میلیاردی سینمای ما شد و شاید در هفته‌های آینده، حتی از ۱۵۰ میلیارد هم بگذرد. این در حالی است که این فیلم، حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تماشاگر داشته و در روزهایی که حداکثر بهای بلیت سینما ۶۰ و میانگین آن ۴۶ هزار تومان است، شاید ارقام ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیارد، چندان هم خارق‌العاده نباشد. ببینیم اگر پرتماشاگرترین فیلم‌های دهه‌های قبل با قیمت بلیت امروز اکران می‌شدند، چقدر می‌فروختند؟

٭٭٭ هزارپا/ ۱۹۴ میلیارد تومان
پرفروش‌ترین فیلم دهه ۹۰ سینمای ایران هم که از قضا مثل «فسیل»، با نوستالژی دهه ۶۰ شوخی می‌کرد، در نیمه دوم دهه ۹۰، با جذب ۴ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۷۹۳ تماشاگر، حدود ۳۸ میلیارد تومان فروخت و پرتماشاگرترین فیلم دهه شد. این اثر ابوالحسن داوودی، اگر در سال ۱۴۰۲ و با میانگین بهای بلیت امسال اکران می‌شد، می‌توانست ۱۹۴ میلیارد و ۷۳ میلیون تومان بفروشد که نزدیک به ۲ برابر فروش امروز «فسیل» است!

٭٭٭اخراجی‌ها ۲/ ۲۴۵ میلیارد تومان
پرفروش‌ترین فیلم دهه ۸۰ هم که یک فیلم کمدی بود، باز هم به شکلی جالب، در دهه ۶۰ و این بار در جنگ و اردوگاه اسرا می‌گذشت. «اخراجی‌ها ۲» ساخته مسعود ده‌نمکی با حضور ستاره‌های کمدی مثل اکبر عبدی، امین حیایی و سیدجواد رضویان، ۵ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۲۹۷ بلیت فروخت و در نوروز ۱۳۸۸، به گیشه نزدیک به ۸ میلیاردی رسید. این اثر اگر با قیمت بلیت امروز نمایش داده می‌شد، گیشه ۲۴۵ میلیاردی می‌داشت!

٭٭٭ افعی/ ۲۹۴ میلیارد تومان
پرفروش‌ترین فیلم دهه ۷۰ که در ژانر اکشن ساخته شد، فیلم «افعی» ساخته محمدرضا اعلامی محصول سال ۷۱است که در اکران سال ۷۲، با جذب ۵/۴ میلیون تماشاگر غوغا به پا کرد و در دو سال بعد هم به ترتیب ۸۰۰ هزار و ۳۰۰ هزار بلیت فروخت. این اکشن جذاب و عامه‌پسند در نهایت با ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تماشاگر، پرفروش‌ترین فیلم دهه شد و اگر با بلیت امروز اکران می‌شد، به گیشه فوق‌العاده ۲۹۳ میلیارد و ۸۵۷ میلیونی دست می‌یافت!

٭٭٭ عقاب‌ها/ ۴۶۸ میلیارد تومان
در دهه ۶۰ پرتماشاگرترین فیلم دهه، اثری جنگی است. «عقاب‌ها» ساخته ساموئل خاچیکیان فقید که از سال ۶۴ به اکران رسید و تا سال‌ها بعد، نمایش داده شد. این اثر با ۱۰ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۵۶۷ تماشاگر، رکورددار شمار بلیت فروخته‌شده در تاریخ سینمای ایران است. «عقاب‌ها» اگر با میانگین قیمت بلیت امسال اکران می‌شد، به گیشه افسانه‌ای ۴۶۸ میلیارد و ۳۲۷ میلیون تومانی دست می‌یافت؛ فراتر از یک آرزوی محال برای «فسیل».

نکته ضروری: به این دلیل که ممکن است عده‌ای «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» را پرتماشاگرترین فیلم دهه ۷۰ بدانند، آمار بلیت‌فروشی این اثر را از سالنامه‌های آماری سینما استخراج کردم و در نهایت به عدد ۶ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۲۴۴ تماشاگر رسیدم که از بلیت‌های فروخته‌شده «افعی»، حدود ۱۹۰ هزار بلیت کمتر است، بنابراین پرتماشاگرترین فیلم دهه ۷۰، همان «افعی» بوده است.