خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

آمار فروش فیلم‌های اکران نوروزی

بررسی فروش یک‌ماه اکران نوروزی سینما‌ها نشان می‌دهد دو فیلم «فسیل» و «غریب» توانستند بیشترین مخاطبان را جذب کنند.

فسیل ساخته کریم امینی موفق شد پس از یک ماه، با جذب ۱ میلیون و ۱۷۲ هزار مخاطب، حدود ۵۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بفروشد. با این فروش، فسیل موفق شده از فروش ۵۲ میلیاردی بخارست عبور کرده , به پرفروش‌ترین فیلم ۸ ماه اخیر سینما‌ها تبدیل شود. البته که این فیلم فاصله چندانی با گیشه ۷۸ میلیارد تومانی انفرادی ندارد تا با گذر از این میزان فروش، به پرفروش‌ترین فیلم پساکرونای سینمای ایران تبدیل شود.

دومین فیلم پرمخاطب اکران نوروزی امسال، فیلم تحسین‌شده غریب است که ۱۳۲ هزار مخاطب داشت و ۶ میلیارد تومان هم فروخت. نزدیک‌ترین روشی که می‌تواند به ما نشان دهد که فیلم محمدحسین لطیفی، تا چه اندازه در گیشه موفق بوده، قیاس تعداد مخاطبان این فیلم با موقعیت مهدی است که نوروز سال گذشته به روی پرده رفت. فیلم هادی حجازی‌فر، در مدت‌زمان مشابه سال گذشته، حدود ۲۴۰ هزار مخاطب داشت و با سقف قیمت بلیت ۴۵ هزار تومان، نزدیک به ۸ میلیارد تومان فروخت.

عروس خیابان فرشته تنها موفق به جذب ۹۲ هزار مخاطب شد و توانست در گیشه، چیزی نزدیک به ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بفروشد. فیلم مهدی خسروی که از پشتیبانی محمدرضا شریفی‌نیا برخوردار بود، بسیار کمتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت فروخت.

بچه‌های طوفان هم یک رکورد عجیب از خود در اکران نوروزی به جای گذاشت و با ۷۰۰ مخاطب، ۲۹ میلیون تومان فروش داشت. فیلمی که نه تبلیغاتی داشت و نه صاحبان آن تلاش چندانی به خرج دادند که فیلم دیده شود. این فیلم قطعا ضعیف‌ترین راندمان اکران نوروز تاریخ ۴۰ ساله را به خود اختصاص داد و متاسفانه یک کرسی از طلایی‌ترین اکران سال را سوزاند. قطعا اگر فیلم دیگری جایگزین بچه‌های طوفان می‌شد، گیشه نوروزی با رقم بهتری بسته می‌شد.

۲ فیلم نوروزی (فسیل و غریب) در ادامه می‌توانند فروش‌های به‌مراتب بیشتری را تجربه کنند. علی‌الخصوص آن‌که ۵ فیلم جدید که در قالب اکران عیدفطر رونمایی می‌شوند نیز نمی‌توانند مزاحمت چندانی در مسیر فروش این ۲ فیلم ایجاد کنند و بنابراین باید روز‌های خوبی را برای آن‌ها متصور شد.