خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

چالش با احساسات؛ از حبیب تا هاتف

درباره دلایل موفقیت هوتن شکیبا در سال‌های اخیر به بهانه انتشار «رهایم کن»،«مهمونی» و بازپخش «لیسانسه‌ها»

هوتن شکیبا این روزها با نقش‌های مختلف در سینما، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون حضور همه‌جانبه دارد. درحالی که سریال «رهایم کن» با بازی او درحال انتشار در شبکه نمایش خانگی است و در مجموعه «مهمونی» به عنوان صداپیشه شخصیت‌های عروسکی بچه و شاباش حضور دارد و تلویزیون هم بازپخش سریال «لیسانسه‌ها» را روی آنتن فرستاده است. در کنار اینها اکران فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» هم با بازی هوتن شکیبا ادامه دارد.

به گزارش فیلم‌نیوز، سخت ترین کار برای بازیگر این است که بتوانی از قله شهرت و محبوبیت پایین نیایی و هر بار برگ برنده ای تازه رو کنی. این کاری است که هوتن شکیبا انجام داده و بعد از خوشبختی با «لیسانسه ها» ، سراغ تجربیات متفاوت در بازیگری رفت. مصادیق موفقیت او در هفت سال گذشته بارها قابل لمس بوده که اکران فیلم «ملاقات خصوصی» و پخش سریال خانگی «رهایم کن» و برنامه «مهمونی» تازه ترین آن است. از قضا پخش این سه اثر مصادف با بازپخش «لیسانسه‌ها» در شبکه آی‌فیلم شده. هوتن شکیا چطور به قله رسید؟ چرا عملکرد او در «رهایم کن» و «مهمونی» واجد تحسین است؟

مورد اول| رهایم کن : تا حالا هشت قسمت از سریال «رهایم کن» در پلتفرم فیلیمو منتشر شده است. این سریال را شهرام شاه حسینی کارگردانی کرده و هوتن شکیبا در آن نقش جوانی به نام هاتف را بازی می کند. مخاطب به مرور پی برد چرا هاتف زادگاه خود (شهرستان سیاهرود) را رها کرد و به تهران رفت. اندک اندک مجموعه اتفاقاتی پیش بینی نشده او را به سیاهرود کشاند و همزمان وجوه مختلف شخصیت هاتف برای مخاطب باز شد. هاتف جوانی به روز، خوشتیپ و ظاهرا قوی است اما وقتی به سیاهرود می آید گذشته ها پیش چشمش قرار می گیرند و خود واقعی اش را در معرض قرار می دهد. همه چالش هاتف به رودرویی با گذشته‌ای تلخ نیست؛ او حالا ناخواسته درگیر پرونده‌ای سیاسی شده. ضمن آن که در قسمت اخیر عشق خود به مارال ( هدی زین العابدین) را به زبان آورد. همان که پرستار بچه حاتم (محسن تنابنده در نقش برادر بزرگتر هاتف) است و دل در گرو عشق یکدیگر دارند. داستان و شخصیت ریزه‌کاری‌هایی دیگر هم دارند اما همین اشاره برای پی بردن به موقعیت هاتف کافی است. هوتن شکیبا چنین چالش‌ها و احساسات درونی را آن‌گونه مقابل دوربین به نمایش گذاشته که گویی واقعا تجربه‌ای مشابه در زندگی داشته است! این میزان از بازنمایی واقعیت توسط بازیگر حیرت انگیز است و مخاطب با همه وجود پی به احساسات رقیق او در گذشته و نیز اکنون می برد. قسمت هشتم «رهایم کن» پر است از سکانس‌های احساسی که شکیبا آن‌ها را با وسواس و دقت فراوان در بازی‌اش انعکاس داده و تبدیل به ستاره این قسمت شده است؛ از ترس مواجهه با آن گروهک سیاسی تا شیوه بیان بروز احساسات عاشقانه به مارال و همچنین صحنه‌ای که کارگر معدن خانوادگی‌شان را روی میز می‌کوبد تا بر بزدلی همیشگی‌اش در قامت دفاع از آبروی برادر ظاهر شود. «رهایم کن» فرصتی مغتنم برای قدرت‌نمایی دوباره شکیبا است و در قسمت‌های بعد باید منتظر تداوم درخشش او باشیم؛ این اتفاقی است که باتوجه به پیچش داستان قابل پیش‌بینی است.

مورد دوم| مهمونی : سال پیش پخش برنامه «مهمونی» ایرج طهماسب در پلتفرم نماوا تبدیل به یک اتفاق خاص شد و حالا سری دوم آن همزمان از نماوا و فیلیمو منتشر می شود. در میان شخصیت های محبوب، «بچه» با صداپیشگی هوتن شکیبا جایگاهی ویژه بدست آورده و تکه کلامش ورد زبان ها است. او که پیش‌تر با طهماسب صدا پیشگی شخصیت «دیبی» و «خونه بغلی» در مجموعه «کلاه قرمزی» تجربه همکاری داشت، در «مهمونی» نیز یک همکاری دلنشین دیگر از سرگذرانده است. شکیبا صدا پیشه « شاباش» هم هست که خب برغم موفقیت، زیر سایه محبوبیت کاراکتر متفاوت «بچه» قرار گرفته است. این بازیگر نشان داده تسلطی کامل بر صدا دارد و می تواند با ریزه کاری های منحصر بفرد به کاراکترهای عروسکی تشخص دهد.

مورد سوم| لیسانسه ها : سال 95 «لیسانسه ها» برای نخستین بار روی آنتن شبکه سه رفت و خیلی زود تبدیل به سریالی محبوب شد. بخشی از این محبوبیت حاصل کاراکتر حبیب با بازی هوتن شکیبا است؛ جوانی ساده‌دل، خوش خیال و عاشق پیشه که در مواجهه با هر دختری تقاضای ازدواج دارد! «لیسانسه‌ها» اولین ملاقات جدی مخاطبان گستره با شکیبا بود و او تحت هدایت سروش صحت کاری کرد کارستان. برای پی بردن به اهمیت سریال و نیز کار شکیبا این شب ها بازپخش آن از شبکه آی فیلم را تماشا کنید.

مورد چهارم| دورخیز از تئاتر : هوتن شکیبا از تئاتر شروع کرد و بعد از درخشش در این عرصه مورد توجه سینمایی ها قرار گرفت؛ مثل «طبقه حساس». با این حال نقطه اوج او از سریال«لیسانسه ها» شروع شد و فیلم «شبی که ماه کامل شد» در سال 97 بخش تازه ای از توانش را عیان کرد. او بخوبی تغییر تدریجی شخصیت عبدالحمید ریگی را به نمایش گذاشت و برای آن سیمرغ بلورین گرفت. «عامه پسند» ، «ابلق» ، «تی تی» و «ملاقات خصوصی» دیگر فیلم های هوتن شکیبا هستند که هر کدام رنگی متفاوت به کارنامه اش بخشیده اند.