خبرها و رویدادهای سینمایی ایران و جهان

پژمان در نقش سوپرمن

پژمان جمشیدی طی سه سال گذشته که اکران سینماوضعیت پرتلاطمی داشت توانست با فیلم‏هایش به این وضعیت تا حد زیادی سر و سامان دهد. فیلم های او در این مدت با جذب 5 میلیون و 550 هزار مخاطب توانست بیش از 150 میلیارد تومان وارد گیشه سینماها ایران کند. او به مانند سوپرمن توانست سالن‏های سینما را از خطر تعطیلی نجات دهد. آمار و ارقام فیلم‏های پژمان در این سه سال شگفت انگیز است.

سینمای ایران طی سه سال گذشته دو بحران بزرگ را پشت سر گذاشت، اولی شروع پاندومی کرونا وتعطیلی و نیمه تعطیل شدن سالن‏های سینما در حد فاصل سال‏های 1399 تا 1400 بود و دیگری اتفاقات و وقایع جامعه در نیمه دوم سال 1401 که موجب شد به دلیل شرایط حاکم، نزدیک به دوماه در حد فاصل دهه پایانی شهریور تا دهه پایانی آبان ماه هیچ فیلم جدید و البته مطرحی روی پرده نرود. در هر دو اتفاق دو فیلم برای تغییر وضعیت پیش قدم شدند. در دوره کرونا فیلم «دینامیت» و در دوره بحرانی سال 1401 فیلم «بخارست» روی پرده رفتند که هر دو فیلم توانستند شرایط سالن‏های سینما را از وضعیت قرمز خارج کنند.  وجه اشتراک این دو فیلم علاوه برمسعود اطیابی که کارگردان هر دو فیلم است ، پژمان جمشیدی بود که حضورش به عنوان بازیگر موجب شد تا مردم برای تماشای آن‏ها به سالن‏های سینما بروند. در ادامه وضعیت فیلم‏های پژمان جمشیدی طی سه گذشته بر اساس آمار و ارقام مورد بررسی قرار گرفته است.

♦ فیلم‏های اکران شده از شروع کرونا به بعد

6 فیلم | 4 فیلم کمدی و 2 فیلم درام

 کمدی‏ها | خوب، بد، جلف ؛ ارتش سری / هفته‏ ای یکبار آدم باش / دینامیت / بخارست

درام ‏ها | علفزار / دوزیست

مجموع فروش فیلم ها | 151 میلیارد تومان

پرفروش‏ترین فیلم | دینامیت / 58 میلیارد تومان

کم فروشترین فیلم | هفته ای یکبار آدم باش / 1میلیارد و 512 میلیون تومان

مجموع مخاطبان | 5 میلیون و 550 هزار 602 نفر

مخاطب کمدی‏ها |  4 میلیون و 274 هزار و 599 نفر

مخاطب درام‏ها | 1 میلیون و 276 هزار و 3 نفر

پر مخاطب ترین فیلم | دینامیت / 2 میلیون و 589 هزار و 282 نفر

کم مخاطب ترین فیلم | هفته ‏ای یکبار آدم باش / 69 هزار و 994 نفر

تعداد فیلمهای اکران نشده | 7 فیلم

کمدی ها | شیشلیک / کوسه / مجوز خروج / ویلای ساحلی

درام‏ ها | خط فرضی / بی مادر / یادگار جنوب

♦ حضور در جشنواره از دوران کرونا به بعد

3 دوره | جشنواره سی و نهم، چهلم و چهل و یکم

دوره سی و نهم | شیشلیک و خط فرضی

دستاورد : نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد برای «شیشلیک»

دوره چهلم |علفزار و بی مادر

دستاورد : نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر اصلی مرد برای «علفزار»

دوره چهل و یکم | یادگار جنوب

دستاورد : دیپلم افتخار بهترین بازیگر مکمل مرد برای «یادگار جنوب»

♦ بازی در سریال از دوران کرونا به بعد

تعداد آثار| 2 سریال تلویزیونی و 4 سریال خانگی

تلویزیون | زیر خاکی 2 و 3

خانگی | خوب، بد، جلف؛ رادیو اکتیو / آنتن / آفتاب پرست / مگه همه عمر چندتا بهاره